HTML

A nap vicce

Panka blogja:)

Eredetileg irodalmi blognak indult, ezért találhatóak az elején "irodalmi bejegyzések". Mivel most már nem kell ilyet írnunk, inkább magánéleti blog lett belőle. Életem darabkái, életképek.:)

HASIZOMEDZÉS! ;)

A nap vicce

Utolsó kommentek

Indavideó

Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés

2009.10.24. 21:49 pankablogja

Számomra ez egy történelmi regény. Na, nem a témája miatt. Hanem, ez életem első kötelezője, aminél öhm… hiányzik az olvasás élménye. Nem vagyok rá büszke, de ez van. A 245. oldalnál feladtam, pedig sokáig olvastam még azután is, hogy megbeszéltük.
Bár két gondolatom azért van a művel kapcsolatban. Először is, hogy a bűnt bűnhődés követi. Ha ezt itt hallom először, lehet, hogy nem hagy ennyire hidegen. Ugyanis kilencedikben körülbelül a harmadik hittanórán vettük a bűnesetet, aminek ugyanez a lényege. Anno kellett írni egy fogalmazást „Bűn és bűnhődés” címmel. Ráment a fél életem mire megtaláltam, mert azt hittem, hogy tudok hasznosítani belőle valamit. Sajnos igazából semmit, talán csak annyit, hogy az emberek sokszor csak későn jönnek rá, hogy mekkora hülyeséget csináltak. És akkor már nem lehet meg nem történtté tenni.
A másik meg az, hogy „Isten minden bűnt megbocsát” (hiszen ezt leírja a Biblia). „Akkor meg miért baj, ha elkövetem ezeket a bűnöket?” Tragédia, hogy rengeteg ember így gondolkodik.
Ugyanis ezzel a gondolattal csak egyetlenegy apró bibi van. Mégpedig az, hogy ilyet nem ír a Biblia. Csak az van benne, hogy Isten minden bűnt megbocsát, amit MEGBÁNTAK! Vagyis nem követnek el még egyszer. Legalább Raszkovnyikov megbánta tettét… (1 plusz pont)
Határozottan tiltakozom az ellen, ahogyan Dosztojevszkij Napóleonról ír. Nem volt egy szent ember, ilyet nem is állítok. Igen, mint hadvezér, sokszor gátlástalanul átgázolt emberek tömegein. DE nemcsak úgy kéne nézni Napóleont, mint „korzikai szörnyeteg”. Hanem magánemberként is. Tehát ezt a Napóleon-eszményt megvétózom.
Azt hiszem, nem kell tovább részleteznem, hogy nem ez a regény lesz életem nagy kedvence. Igazából Dosztojevszkij ugyanazt írja le, mint ami a Bibliában is benne van. Kicsit átnevezte a szereplőket, meg kitalált egy új bűnesetet. Koppintás… Mert ha jól emlékszem, a Biblia egy „kicsit” előbb keletkezett… Ha már feltétlenül írni akart, alkothatott volna valami egyedibbet is, azalatt a nem kevés idő alatt, amíg megírta a Bűn és bűnhődést…

 
Mialatt írtam ezt a bejegyzést, érlelődött meg bennem a gondolat. Szent esküvéssel fogadom, hogy életem során valamikor el fogom olvasni a Háború és békét, és összevetem a két regénybeli Napóleon-ábrázolást...

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://pankablogja.blog.hu/api/trackback/id/tr131472716

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zajka · http://szlawirtus.blog.hu 2009.10.24. 22:05:55

Szerintem az orosz irodalmat vagy imádni vagy utálni lehet. neked ez a könyv nem tetszett, de valószínűleg még nem olvastál mást dosztojevszkijtől (mondjuk a félkegyelműt, vagy a karamazov-testvéreket). azért annyit megtehettél volna, hogy ha már kritikát írsz róla, akkor legalább végigolvasod. Amúgy itt egy link egy Doszt. novellához ami szerintem tényleg nagyon jó (és nem 600 oldal) : gengszter7.uw.hu/dolgok/den.html
Hátha ez alapján megtetszik :)

pankablogja 2009.10.24. 22:19:38

Ízlések és pofonok...

oFő 2009.10.25. 19:24:44

habár a szívem csücsöke az orosz irodalom, Dosztojevszkij nálam sem dobogós... pedig én végigolvastam a B&b-t legalább háromszor. azért a bibliai plágium vádja tényleg kicsit erős, a nőalakjai például egyediek és jólformáltak, Szonyát nagyon szeretem és csodálom is. de ezzel a szigorú kritikával együtt is jó és fontos a bejegyzésed.
majd megnézem a Nietoperz ajánlotta novellát, hátha később lehet használni órán.
nemsokára akkor jönnek a francia szimbolisták? addig is, jó felvonulást és jó törizést!

SzösziHusííí 2009.11.01. 16:52:43

hát ehhez nem tudok sok mindent hozzáfűzni, mert nem olvastam..:$ de attól függetlenül tetszik a Bibliakoppintós rész x)
süti beállítások módosítása